24.06 Dag 20- Bidos

Lørdag

Hilde skriver

Etter noen lange og harde dager på vei bestemte vi oss for å ta en litt rolig dag her i Kautokeino. Etter en god frokost med brød og nykokte egg på villmarksenteret, satt vi litt med kart og telefoner for å planlegge veien videre. Værmeldingen så ikke bra ut, og vi ville gjøre det vi kunne for å komme innomhus de neste dagene. Etter litt ringing rundt kom vi i kontakt med Ailo Matki. Han kunne hjelpe oss med lokalkunnskap om de store snømengdene i fjellene og tilbød oss overnatting på hytten hans med Reisavann (på samisk Ráisjávri). Nå var vi reddet! Han skulle også hjelpe oss over to uforskammet store elver (med liv-høy myr på begge sider), noe som var avgjørende for vår ferd videre ned i Reisadalen.

Ailo anbefalte oss selvsagt en tur på museet han drev, og det angret vi ikke på. Samisk historie og kultur fascinerer oss begge, og de har greid å ta vare på ting helt tilbake til 16-hundretallet. Samene utklasserte tyskerne ved å grave ting ned, så mye gammel historie er bevart.

Fint museum og hyggelig guide 🙂 Anbefales en tur innom her om du er i Kautokeino

Utpå dagen tok vi beina fatt igjen og gikk til Madam Bongo fjellstue. Her fikk vi nydelig bidos med reinkjøtt til middag og tak over hodet av en hyggelig gammel mann.